Een week vól geschiedenis en water - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu Een week vól geschiedenis en water - Reisverslag uit Dahab, Egypte van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

Een week vól geschiedenis en water

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

11 Januari 2012 | Egypte, Dahab

Dag allemaal! alwéér een update, maar we hebben deze week ook zo ontzettend veel gedaan!

We zijn deze drukke week begonnen in Cairo, daar hebben we Citadel bezocht, met enorme moskee's. 's avonds hebben we de trein gepakt naar Aswan, aan de andere kant van Egypte (onderin dus;)). Meteen bij aankomst zijn we in een gezellige groep geplaatst voor de tour naar de High Dam (levert stroom voor heel Egypte, toe maar!) en de Philea Tempel. De volgende dag moesten we er om 3 uur uit, want om 4 uur ging de politie colonne naar Abu Simbel. Dit ligt aan de grens van Sudan (ong. 300 km van Aswan af) en de politie stelt één keer per dag de mogelijkheid voor toeristen om het te bezoeken, maar dan moet het wel zo vroeg. Ach, slapen in de bus en rond 7 uur stonden we er. Wat was dat bijzonder zeg. De tempel is gemaakt door Ramses II, hij wou ook als god gezien worden en daarom heeft hij deze tempel gemaakt. Er staan vier super grote beelden van hem voor deze tempel, op de foto kun je wel zien hoe enorm. Daar word je toch wel even stil van. Ook de tempel die hij voor zijn liefde heeft gemaakt : Nefertiti, was erg mooi! Alles is ontzettend indrukwekkend wat ze in die tijd hebben kunnen bouwen, de moeite die ze erin hebben gestopt is duidelijk te zien.

Na Abu Simbel zijn we op de Faluca (ik denk dat je het zo schrijft)richting Kom Ombo gevaren. We hebben twee nachten op deze zeilboot geslapen en ander halve dag kunnen varen. Hartstikke leuk! De Nijl is zoveel mooier aan die kant van het land en het was ook super rustig - want ja, niemand durft naar Egypte te gaan (is trouwens onzin: als je plannen had om naar Egypte te gaan: DOEN!! Ze kunnen het hier goed gebruiken). We hadden een kapitein en een soort scheepsjongen, er werd voor ons gekookt en voor de rest konden we dus de hele dag lekker genieten:D.

In Kom Ombo werden we opgepikt door een chauffeur die heeft ons nog naar een tempel in Kom Ombo zelf gebracht en daarna naar een tempel in Edfu. Vervolgens op naar Luxor! Daar gingen we 's middags al meteen naar 'East Bank' het oostelijke deel van de stad waar de Karnak en Luxor tempel zijn. Super mooie tempels. Karnak omdat je daar een hele hoop verschillende farao tijden kon zien, elke farao bouwde in zijn tijd er weer wat bij. En de Luxor tempel omdat die gewoon super mooi is en we er bij zonsondergang waren dus dan wordt het nog mystieker. De volgende dag zijn we naar 'West Bank' geweest. Daar ligt de 'Valley of the Kings' en 'Valley of the Queens'. De tombes voor de farao's, hun vrouwen en kinderen - alleen farao's uit de 'Nieuwe tijd' van 1500 tot 1050 Voor Christus geloof ik. Deze tombes vielen wat minder op dan piramides en op deze manier hoopten ze ervoor te zorgen dat ze minder leeg geroofd werden. In de Valley of the Kings zijn 62 tombes gevonden, de één nog groter dan de ander. Het ligt aan hoe lang de farao heeft kunnen heersen over het land. Want zeggen dat een tombe klaar is op het moment dat de farao nog leeft is natuurlijk zeggen: we wachten tot je dood gaat. Dus ze bleven doorhakken tot de farao kwam te overlijden. In de tombes waren de hiërogliefen nog in hele mooie kleuren te zien, het ging over bescherming en het wegen van het hart (heb je een zuiver hart dan is het lichter dan een veer en laat god Osiris je door naar het paradijs/tweede leven) en het feit dat de farao vragen moest beantwoorden na zijn dood om verder te kunnen gaan, voor de zekerheid hadden de mensen de antwoorden al vast op de muur gemaakt - zo kon de farao spieken jaja, ook toen gebeurde dat al. Ook de Valley of the Queens is zo opgebouwd, daar zijn er 96 gevonden. Maar het merendeel zijn zonen van de farao, er liggen (van wat ze tot nu toe gevonden hebben) maar drie koninginnen.

We zijn ook nog naar de tempel van Queen Hatspsuit geweest, erg interessant - een leuk verhaal over haar heerschappij maar daar zal ik jullie niet mee vervelen;).

En zo hebben we in een paar dagen de meest belangrijke toeristische dingen wel gezien! Na de West Bank hebben we een busrit gehad van ongeveer 18 uur, feest:S, waarbij de chauffeur het nodig vond om de eerste 4 uur om het half uur een rook pauze te houden. Maar nu zitten we in Dahab, een plaats in de Sinai woestijn aan de rode zee. Erg mooi hier, een hoop toeristen die gaan duiken. Al kun je ook hier zien dat het toerisme op zijn gat ligt.

Dus mensen: ga naar Egypte! Ze verdienen het!

Is het daar al koud?

• 11 Januari 2012 - 13:46

Frans En Olga:

wat een mooie foto's en fantastische verhalen. blijf genieten en blijf foto's sturen. wij reizen zo met jullie mee.
    liefs en groeten.

• 11 Januari 2012 - 13:57

Marijn:

WOOW :D Mooie foto's joh!
    Jaja die gekke Egyptenaren :D Rare jongens! Was het niet frisjes op die zeilboot ;)? Whaha wat een zeur-vraag... te gek joh! Weer onder de sterrenhemel geslapen dus?

Hier is het nog niet koud! Jammer... ik wil wel ijs en sneeuw! Maar helaas!

Veel plezier nog babe :D

XXXXXXXXXXXXXXXX

• 11 Januari 2012 - 13:57

Marijn:

Enneuh,. ja ik wil wel naar Egypte :D Nog boek-tips?? En als je straks nog wat geld over hebt, ga je dan nog een keer mee terug ;)? Mag je mijn gids zijn en krijg je nog fooi ook hahah!

• 11 Januari 2012 - 16:36

Mimi:

Wat een geweldig verhaal en veel groeten voor jullie, gr Mimi

• 11 Januari 2012 - 16:51

Non:

Suus,
    Wat een avonturen weer en mooooie foto's! Bizar hoeveel tombes ze daar gevonden hebben, mein Gott, 96!Hoeveel kinderen had die farao wel niet, dat er maar 3 koninginnen in de tombes lagen? Prachtig land, mooie afsluiting zo, want jullie loopt het avontuur al op een einde: nog maar 17 dagen, 2 en een halve week!!
    Hier is het nog steeds een graad of 10/12, de winter wacht nog met komen tot jij terug bent!
    Geniet er nog even heel erg van Suus!! Super dat het ook daar zo goed bevalt en dat jullie zoveel kunnen zien van het land (al dan niet met verschrikkelijk lange busritten..)!!
    Enjoy, wij zijn jealous!
    Veel liefs,

Non

• 11 Januari 2012 - 17:06

Daantje:

he suus, wat leuk allemaal weer!! hopelijk gauw nog een verhaaltje voordat je weer huiswaarts keert. zie die ene foto op facebook steeds langskomen, hopelijk net zo'n geweldig onthaal als afscheid :P
    De kou laat nog even op zich wachten, denk dat eind januari/ 1 februari de eerste sneeuw gaat vallen!!!
    Geniet nog ff heeeeeel erruuuuug van die laatste 2 weekjes! enneuhm tot gauw!

• 11 Januari 2012 - 17:36

Bets:

Ha die Suus,

Wat kun jij je hart ophalen met zo veel geschiedenis om je heen!!
    Toch nog geschiedenis studeren???
    Hoelang moeten we er straks wel niet voor uittrekken om al die prachtige foto's te bekijken??Leuk...leuk.
    Ik ben over 17 dagen terug....dat vinden wij ook heeeeeeel leuk.
    Nog even genieten.

Kusssssss Mama

• 11 Januari 2012 - 18:55

Joke:

Hoi Suuus de foto.s en je verhalen zijn onvoorstelbaar mooi genieten jullie er nog maar even goed van! het is niet te geloven (maar wel heel leuk dat jullie alweer bijna terug komen groeten aan cas

• 11 Januari 2012 - 19:48

Lisette:

Jaaaaa dat zijn de tempels die ik bedoelde:D:D SUPERCOOOOOOL!!!
    Enjoying your holliday madam???:D
    Ik wil ook!!! Ik wil ook wel naar Egypte!! Geen probleem hoor;)
    Dan kun je Marijn en mij mooi rondleiden en alles vertellen!! Maar dan sla ik de boot toch wel over denk ik;) hihi

Veel plezier nog lief!!

Dikke kus!!

• 11 Januari 2012 - 22:30

MT:

Hoi Suus,
    Fantastisch verhaal weer. Echt leuk om je zo te volgen. En wat een prachtige foto's. Lijkt me erg bijzonder daar. Nu even wat rust na alle indrukken. En binnenkort weer terug :-)) . Geniet van de laatste paar weken!
    Dikke kus, MT

• 12 Januari 2012 - 14:54

Cilla:

Whaaa Suus wat vet!!! Hele gave foto's en wat een mooie tempels!! Pfff ik wil dus ook graaaaggg naar Egypte! Mag je dus Lies, Marijn EN mij rondleiden!! Hoe luxe is dat :P haha!
    Wanneer gaan we??

Have fun lief!!! XXX

• 12 Januari 2012 - 15:20

Ton:

Heyyyy lekker ding..

Wat een historie en wat een belevenissen. De namen die jij noemt heb ik weleens van gehoord maar kan ze mooi niet 'plaatsen' *smile*.. Toch geweldig dat je dit allemaal zelf gezien en ervaren hebt. De rode zee & de Sinaï, weer van die bekende begrippen die je dan en passant tegenkomt daar. Stop niet met genieten en maak er nog een paar allemachtig-prachtige weken van.

Dikke kusssss, Ton

• 13 Januari 2012 - 06:33

Elza En Fam.:

Hee Suus,
    geweldig wat je allemaal al hebt gezien en nog steeds ziet, geniet van deze laatste weken, je weet bijna al niet meer wat je het eerste hebt gezien van deze mooie trip. Je hebt ook weer hele mooie foto's gemaakt. Doei en tot het volgende berichtje.

• 15 Januari 2012 - 09:32

Dennis En Marije:

Hoi Suus,

Wat een verhaal weer! Vooral een paar dagen zeilen over de Nijl klinkt behoorlijk goed!
    Geniet nog even van de laatste 2 weken!

liefs ons

• 15 Januari 2012 - 09:34

Dennis En Marije:

Ps. Wat een ontzettend gave foto's!! Moeten we dus ook maar een keer die kant op reizen... ;)