Hakuna Matata - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

15 December 2011 | Kenia, Nairobi

Geen zorgen – de opmerking uit de Lion King die hier wel verdacht vaak gebruikt wordt net als: Safari is adventure!

Even terug naar het begin, we zijn namelijk al een tijdje in Kenia en het is al een tijdje geleden dat we goed internet hebben gehad ;) daar hebben ze hier eigenlijk nog niet van gehoord.

Nairobi is gewoon een stad, zeker verwesterd een duidelijke invloed van de Engelsen (Kenia is een Engelse kolonie geweest). De eerste dag dat we er waren zijn we meteen op pad gegaan om een safari te boeken. Dat bleek nog moeilijker dan verwacht want de bureaus die wij hadden opgeschreven waren allemaal de stad uit gegaan. Dus maar achter een man aan die provisie krijgt van het bureau waar wij boeken, hij was bereid om ons langs 100 bureaus te brengen. Uiteindelijk hebben we er één van de drie gekozen. De route: Maasai Mara – Lake Nakuru – Samburu.
Een paar dagen later vertrokken we dan echt! Chauffeur / gids Ken en nog vijf anderen die samen met ons op safari gaan LEUK!!:D De groep blijkt erg gezellig te zijn (helemaal toen de twee Noren ons na twee dagen verlieten). Samen met een Engelse en twee Australiërs hebben we het erg gezellig gehad!
Maasai Mara is het nummer één park in Kenia met een grote kans om de Big 5 te zien (leeuw, luipaard, olifant, buffel, neushoorn). Een safari is letterlijk in het busje zitten (jippie, het dak kan omhoog dan kunnen we staan :D ) en wachten tot we wat spotten. Zebra’s, antilope, olifanten en buffels is overvloed, het zijn de gevaarlijke dieren waar het om te doen is natuurlijk! Wat super leuk is, is dat ze allemaal een radio hebben zodat de busjes met elkaar in contact staan. Als één gids iets gezien heeft roept hij het om en op dat moment trapt Ken op het gaspedaal en racen we er zo snel mogelijk heen! Want ja, dieren kunnen weglopen in een wildpark;)

Maar de eerste volle dag safari hebben we een groep leeuwen gespot, Ken moest de Rangers wat geld toestoppen zodat we op het gras mogen rijden. Het is echt bizar om op nog geen vijf meter afstand te staan van één van de gevaarlijkste dieren. Maar ze zijn vol zelfvertrouwen, doen waar ze zelf zin in hebben en trekken zich niks aan van alle busjes met toeristen met grote camera’s. Die dag hebben we ook een luipaard in een boom gezien (na weer een race tegen de klok) en later nog een cheeta. Gaaf gaaf gaaf! De cheeta staat trouwens niet in de big 5 omdat de dieren die erin staan in staat zijn om zichzelf te verdedigen, de cheeta rent gewoon weg als er iets is. Ook hebben we nog een stuk gelopen langs de rivier om nijlpaarden en krokodillen te zien. En toen moesten we kamperen – maar niet het kamperen dat we gewend zijn – neee… Met vooropgezette tenten en goede bedden, met een veranda en een betonnen huisje aan de tent met badkamer. Idyllische luxe!
De tweede dag was ook nog in Maasai mara en eigenlijk nog beter dan de eerste dag. Het groepje leeuwen die we de vorige dag hebben gezien is niks bij de groep leeuwen van vandaag. Wel 20 leeuwen die een buffel aan het opeten zijn. De mannen strijden echt om het eten, de vrouwen moeten wachten en hopen dat ze wat krijgen. En zoals onze Engelse reisgezel zei: hier zit een échte leeuw bij – met enorme manen! En een cheeta met jong die een soort hert aan het opeten was, viel ook onder de hoogtepunten van die dag!
Wat het meest bizarre was wat ik ooit gezien heb, is het Maasai dorp. Daar hebben we een rondleiding gehad. Het park heeft verschillende Maasai bewoners, verdeeld over verschillende dorpjes. We werden begroet met een welkomsdans en toen mochten we in hun huisjes kijken. De huisjes zijn gemaakt van takken en daartegenaan is koeien / schapen poep geplakt, de ideale isolatie. In het hutje zijn bij de ingang links en rechts hokjes gemaakt voor de pink en lammetjes. Dan een gangetje door – het is pikke donker – daar is een plek waar ze vuur maken en een rooster erop om te koken. Ze eten alleen maar het vlees van de koe en drinken koeienmelk en koeienbloed, een ontzettend gevarieerd dieet. En dan zijn er nog twee slaapkamers met koeienhuid als bedden. In de één slapen de ouders in de ander slapen (in dit geval) vier kinderen. Ze branden vuur de hele nacht, de stank van dat vuur zorgt ervoor dat wij er heel niet zouden kunnen slapen.

Het was tijd om Maasai Mara weer te verlaten en we hadden besloten om ook nog naar Lake Naivasha te gaan. Dat was helemaal geweldig! Een boot, ik mocht helemaal voorin zitten (de kapitein stond achterin) en kon het meer goed overzien. Toen begon het te stortregenen en ik had de tijd van mijn leven :D. Jammer van alle apparatuur die we bij ons hadden maar goed haha. Tussen een groep pelikanen door gevaren, beetje opjagen :D! En een wandelsafari gedaan op een eiland. Het meer dat daarna kwam was leuk (Lake Nakuru) omdat we daar neushoorns hebben gezien – de zwarte neushoorn staat in de big 5, een andere dan hoe hij meestal uitgebeeld wordt, dat is de witte neushoorn (al hebben we die ook gezien).
Als laatst zijn we naar Samburu national park geweest. Een ontzettend lange rit die onderbroken werd door een rondleiding op een thee en koffie plantage (vraag maar raak, ik weet er nu alles van – wist je bijvoorbeeld dat groene / zwarte / witte thee van hetzelfde plantje gemaakt wordt?). En daarna zijn we naar de langste waterval van Afrika geweest. Tja, waterval…. Niagara Falls was leuker ;). Een park waar we de special 5 zouden kunnen zien (gerenuk, oryx, struisvogel en een bijzonder soort zebra en giraffe). De eerste gamedrive daar was teleurstellend en we hadden zoiets van: hebben we daarvoor zo lang moeten rijden naar een ander park? Maar uiteindelijk hebben we ’s avonds wel vier van de vijf dieren gespot – de zebra was nergens te bekennen. En ook twee leeuwen op de weg met twee welpjes, bijzonder voor dit park, ze verstoppen zich meestal. De leeuwen liepen gewoon op de weg alsof zij de baas van alles waren en ze waren echt niet van plan om aan de kant te gaan. De welpjes vonden de bussen maar niks en schoten ze voorbij. Maar wat leken ze op Simba en Nala zeg! Tijdens zo’n safari komt trouwens wel een hoop van de Lion King naar boven haha! Het enige wat echt niet klopt: mannetjes leeuwen proberen mannelijke welpjes te vermoorden omdat ze hem als concurrentie zien. Gelukkig is rond die tijd de moeder sterker dan het mannetje – wat moedergevoelens al niet kunnen doen. Ook hebben we nog een luipaard gezien, Ken had net iedereen opgeroepen en toen vond de luipaard het wel mooi geweest. Wij zijn de enige die hem gezien hebben, gnagna..

En waarom is safari dan adventure? Nou, hij zei het eigenlijk alleen als we weer eens de auto uit de modder / het zand moesten duwen, verdacht..

Op de laatste dag heeft Ken ons afgezet bij de bushalte en hebben we een aantal uur moeten wachten tot we de nachtbus naar Mombasa konden nemen. Het hostel blijkt op een heel andere plek te zitten dan dat wij dachten (woow, google maps werkt als de beste). Maar het is het mooiste plekje op aarde dat ik ooit heb gezien. En daar zitten we dus nu. Hier zitten we drie nachten en daarna gaan we waarschijnlijk een stuk naar onderen naar een ander strand.

dag dag!

• 15 December 2011 - 11:39

Mijm:

Hey Suus!

Wat mooi zeg :D En wat zie jij er ook goed uit op de foto's!!! Heb je wel alle liedjes van de Lion King gezongen???

xxx

• 15 December 2011 - 11:42

Carlijn:

Hee Susanne!
    Wat een super verhaal zeg! En hoe cool dat je al die wilde beesten hebt gezien... Dat luxe kamperen lijkt me wel wat trouwens, misschien moeten ze dat hier ook eens invoeren (of misschien moet ik gewoon niet gaan kamperen:p).
    Ben benieuwd wat voor heftigs jullie allemaal nog gaan meemaken, geniet van het mooie weer (tenminste zo ziet het er wel uit op de foto's).
    Geniet overal van (vooral het mooie weer, hier is het koud en nat) en ik wacht met smart op je volgende verhaal!

Liefs Carlijn

• 15 December 2011 - 11:48

Janine:

Hey lieve schat, het klinkt allemaal echt helemaal geweldig!ben blij dat je het helemaal naar je zin hebt en dat je op het mooiste plekje op aarde bent..ik ga straks denk ik de lion king kijken om ook in die feeling te komen:p hier is het weer vies en verder is t ook niet zoveel aan! Heel veel plezier nog daar en we plannen gauw een skype date! Liefs, mij x Ps ik zal ook nog even reageren op je sms!

• 15 December 2011 - 11:49

Janine:

Godsamme is carlijn nou echt nog eerder dan ik, ga s aan het werk carlijn!!

• 15 December 2011 - 11:58

Joke:

Wauw Suus, wat een verhaal en wat een mooie foto's! Geniet er maar goed van! (Hier regent het en is het koud!)

• 15 December 2011 - 12:01

Mirjam:

Wat heb je weer super veel mooie dingen meegemaakt! Ik kan het al helemaal voor me zien, zeker met die foto's erbij! Blijven jullie nog lang daar?

liefs

• 15 December 2011 - 12:16

Gerrit:

He Suzan, super wat je allemaal beleeft op je wereldreis en wat je allemaal ziet,
    Wij wensen jullie alvast fijne feestdagen in de zon, en nog veel plezier,

Groetjes Opa en Oma ter Maat

• 15 December 2011 - 13:57

Daantje:

supergaaf verhaaltje eindelijk weer!!
    Leuk weer wat te lezen van jullie spannende avonturen, zal wel een heel erg adventure zijn als je aan het drukken bent en dat dan de leeuwen op je af komen :)
    Geniet van de luxe camping en tot het volgende verhaaltje weer!!

• 15 December 2011 - 14:11

Carlijn:

Leuk nog meer foto's!

• 15 December 2011 - 15:35

Lisette :

Woooooooow suus wat een belevenissen!!!!!:D:D:D Wat ontzettend cool zeg allemaal!!!
    En dan nu ook nog weer een hostel op het mooiste plekje op aarde:O Wat wil een mens nog meer?;) Geniet lekker van je onwijs mooie foto's en ervaringen:D
    We moeten binnenkort weer eens een skypedate plannen!!:D

Dikkekusssssss

• 15 December 2011 - 15:56

Ton:

Heyyyy lekker ding,

Je bent weer in de min-of-meer bewoonde wereld.. en nu op het mooiste plekje van de wereld, harstikke mooi man!

Tot gauw mails,sms',skype's,bels.. wat maar het eerst is..

Dikke kusssss xxx

• 15 December 2011 - 17:36

Bets:

In één adem uitgelezen. Prachtig.......laat je ons ook nog meegenieten van het mooiste plekje op aarde of hou je dat voor jezelf? Heb je nog gelijk ook.

• 15 December 2011 - 17:45

Jorien:

Hey susanne,

Wat een super mooie verhalen, en de lion king in real life! echt leuk dat je deze site elke keer bijwerkt.
    Groetjes

• 16 December 2011 - 08:24

Elza En Fam.:

He Suus wat een mooi verhaal weer, we hebben er wel even op moeten wachten maar dan heb je ook wat. Leuke foto's, maar in het echt is het toch veel mooier he? Kun je nu over mee praten. Nog heel veel plezier daar en doe de groetjes ook aan Cas van ons. Doei

• 16 December 2011 - 09:46

Sharon:

WAUW wat klinkt dat GAAF zeg!! Super, en die foto's ook! Normaal gesproken zie je dat soort dingen alleen op tv haha, en jij bent er gewoon! Lijkt me ook erg leuk (ook erg vies haha) om een keer in zo'n dorp te kijken bij zo'n stam. Zo anders.. gelukkig hoefden jullie daar niet te slapen haha. Ik ben wel jaloers op het weer daar hoor, hier is het verschrikkelijk!
    Geniet ervan en tot het volgende reisverhaal!

Liefs Sharon

• 16 December 2011 - 11:06

Non:

Haaa Suus!

Wat een verhalen weer en wat onwijs gaaf dat je gewoon die hele big five gezien hebt, nu al!!
    Prachtige foto's ook, ik zit hier lekker in de natte sneeuw en 0gr. te kijken naar al jouw Safari-avonturen!!
    Geniet ervan en alvast hweeeeele fijne kerstdagen!!!

Dikke kus!!

Non

• 17 December 2011 - 14:02

Suzanne:

Suus wat ben ik jaloers op je haha! Wat een geweldige foto's. Ik weet waarvoor ik ga sparen ;-). Geniet van alles en een fijne kerst!

Liefs x Suuz

• 19 December 2011 - 13:24

Justin:

Zo Suus, je hebt wel veel meegemaakt zeg. Zal wel heel interessant zijn geweest. Tot gauw!