Wat een geweldig land - Reisverslag uit Xi'an, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu Wat een geweldig land - Reisverslag uit Xi'an, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

Wat een geweldig land

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

14 Oktober 2011 | China, Xi'an

Het is weer een tijd geleden dus het is weer tijd voor een verhaaltje. Nu is het leuk dat ik weer in een andere plaats zit, staat mooi;)

Eerst even een algemene indruk van China. Ik vind het een heel erg bijzonder land. Er heerst heel veel armoede, maar je ziet dat de mensen ernaar gaan leven. Als ze geen dak meer hebben dan spannen ze er een zeil overheen. Veel Chinezen die ik heb 'gesproken' zijn erg aardig. Je kan het niet echt gesproken noemen want ze kunnen geen woord engels. Ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat ze het nooit hoeven te gebruiken, Chinezen komen zelfs naar ons toe om een gesprekje te voeren puur om te kunnen oefenen. Er komen ook Chinezen naar ons toe die zeggen dat ze een gesprekje willen voeren en ondertussen je mee willen krijgen naar een tea festival dat uiteindelijk ongeveer 800 Yuan kost, zo'n 90 euro.
Een voorbeeld van een super aardige Chinees: Cas en ik zaten in een park in Suzhou en toen ik glimlachte naar een Chinese vrouw naast me kreeg ik opeens twee mandarijnen naar me toe geworpen. Daarna kwam ze met doppinda's, granaatappel en nog een ander soort vrucht. Bijzonder toch?
Of toen ik ergens wat zat te eten op een terras kwam een hele schoolklas van kinderen rond de 11 jaar naar me toe, zij wouden graag met me dansen. Dus ik, midden op de straat met een groep kinderen een Chinees danspasje doen, een grote telelens op mijn neus maar het was zo leuk:D. Ze vinden het alleen al bijzonder dat ze een westerse zien, laat staan dat ze met je willen dansen.

Dat is nog zoiets, wij zijn een attractie hier. Ik weet al niet meer hoeveel foto's er van me gemaakt zijn, er staart altijd wel iemand naar je en als je hallo zegt of zwaait zijn ze in de zevende hemel! Alleen omdat we westers zijn...

Oké, back to business
We zitten nu in Xi'an in een hostel die op nummer 7 staat van de ranglijst: 'meest spectaculaire hostels' (volgens Lonely Planet). Het is zo mooi hier! Omschrijven is moeilijk maar met watervalletjes op de achtergrond en bamboe en de muren die het hostel afsluiten van de mega drukke straten, is dit wederom een super hostel (de tweede in Shanghai was ook erg leuk!). Vannacht zijn we met de nachttrein hierheen gekomen, dat was ook een belevenis. Op de 'hard sleepers' met 6 bedden in één coupé, 3 hoog en geen deur (en geen beweegruimte haha). We hebben nog best aardig geslapen, het is ons 100% meegevallen.

Ik zal ook nog even vertellen wat we in Shanghai allemaal hebben gedaan. Allereerst hebben we een paar keer op het station gehangen om treinkaartjes te kunnen regelen, een feest op zich;) In China staat een hele hoop wel in het Engels maar dat toch echt niet. Maar na wat voorbereiding hebben we treinkaartjes kunnen regelen voor naar Suzhou (het Venetië van China, zeggen ze), Hangzou en Xi'an.

Maar eerst Shanghai verkend (de metro is super makkelijk, mooier dan in NYC dus als iemand ooit naar China gaat: openbaar vervoer gaat prima in Shanghai!!). Ik ben naar verschillende tempels geweest, de Jade Boeddha tempel, de God Tempel, Longue tempel, Jingan tempel - de Jade Boeddha tempel vond ik heel erg mooi, maar misschien was dat wel omdat het de eerste was, want de Longue tempel was veel groter en eigenlijk ook meer een spektakel. Ook zijn we in een tuin geweest, de Yuyuan garden, ik denk dat elke toerist daarheen gaat en dat is het ook zeker waard, wat mooi zijn die tuinen hier! Ook zijn we naar een circus geweest, met de echte Chinese acts, acrobaten die door hoepels springen, op wipwappen elkaar lanceren, met motoren in zo'n bol gaan (uiteindelijk met z'n 8en), in linten hangen, trampolinespringen en over/op/achter elkaar klimmen. Was allemaal erg indrukwekkend om te zien! Wat verder nog leuk was in Shanghai zelf is de free market, je moet je een soort groot warenhuis voorstellen met alleen maar hele kleine winkeltjes met allemaal neppe horloges, tassen, i-pods enzovoort. Als je daar door de smalle gangetjes loopt hoor je alleen maar: lady lady watch?? Sunglasses?? Bag?? Ik moest er heel erg hard om lachen, ze zullen me wel als gekke westerse bestempeld hebben. Ook was een ander winkelwijkje heel erg leuk, het was een wijk die een Chinees had aangewezen en toen ik er liep begreep ik eerst niet waarom ik hier in hemelsnaam heen zou moeten gaan. Op een gegeven moment zag ik een steegje die me wel leuk leek dus ben ik daar naar binnen gegaan en daar bleek een heel netwerk van kleine steegjes met super leuke winkeltjes te zitten. Ik heb me daar ontzettend lang vermaakt, de sfeer was zo gezellig :D.

Sozhou is een plaatsje ongeveer 20 minuten van Shanghai vandaan (als je met de trein gaat die 300 km per uur gaat:D) en zou het Venetië van China moeten zijn. Nou, daar hebben Cas en ik niks van gezien. Eerst hadden we al moeite überhaupt de weg te vinden en vervolgens viel het allemaal wel mee;) Maar de tuin was heel erg leuk daar en we hebben een Pagode beklommen (gelukkig van 7 verdiepingen en niet van 13).

Hangzou is één van de top 10 plaatsen waar je heen zou moeten in China. Het was inderdaad een mooie plaats, met een groot meer genaamd 'West Lake'. Daar hebben Cas en ik wel weer de nodige kilometers gemaakt en op een boot gezeten en weer een Pagode beklommen (oke, niet beklommen, deze was een reconstructie dus ze hadden er een lift in gemaakt....).

En ja, dat was het wel weer zo'n beetje. Morgen gaan we naar het Terracotta leger, we zitten iets langer in Xi'an dan gepland omdat we geen treinkaartjes naar Beijing konden krijgen eerder dan de 20e, maar gaat geeft niet. We willen nog over de stadsmuur fietsen, een berg beklimmen, de stad bekijken en hier aan de muur hangt een rooster van wat je elke dag kan doen afhankelijk van het aantal dagen dat je hier zit! Dus dat komt wel goed!

Mijn Chinese nummer is: 0086-13162165755 (o ja, als je zou sms'en, wil je dan even je naam eronder zetten? Hij zet af en toe de 06-nummers om in een nummer met 20 cijfers die niet te herleiden zijn, thanks)!

Ik zal ook weer wat foto's opzoeken om erop te zetten:D!

Veel plezier daar in Nederland!!

  • 14 Oktober 2011 - 06:45

    Gerrit:

    Meid meid wat maak jij veel mee dit is toch iets wat je niet wilt missen, we vinden het helemaal geweldig de verhalen ga zo door nog heel veel plezier en vergeet de foto's niet.

    Groetjes,
    Gerrit en Sietske

  • 14 Oktober 2011 - 07:32

    Bets:

    Hoi Suus

    Ik was net iets te snel met m'n sms-je dus...
    Het klinkt alsof China op je lijf geschreven is en zo zien de foto's er ook uit. nou ja...misschien ben je iets te groot voor Chinese begrippen..haha.
    Eén groot feest. ga zo door!!!

    Kusss

  • 14 Oktober 2011 - 07:39

    Mirjam:

    He suus,

    Wat een super verhaal. Ik zit er zo in! En wat maak je veel mee. Ook bijzonder dat ze westerse mensen nog zo'n attractie vinden, terwijl er toch best veel toeristen komen. Maar jullie zij sowieso bijzonder ;)

    Geniet er nog van!

    Liefs,
    Mirjam

  • 14 Oktober 2011 - 07:42

    Joke:

    Hoi Suus,
    wat is het toch altijd leuk om iets van jullie te horen en wat maken jullie veel mee. Een hele goede tijd nog!
    ps: mooie foto's!

  • 14 Oktober 2011 - 08:50

    Elza:

    Wat heb je al een boel gezien in die ene maand dat je nu weg bent, volgens mij moet je wel een heel goed geheugen hebben om alles wat je hebt gezien ons nog een keertje na te kunnen vertellen. Je hebt ook al een boel prachtige foto's gemaakt, ga zo door en geniet ervan. Tot lezens, groetjes

  • 14 Oktober 2011 - 16:44

    Lianne:

    Ik vraag me toch zo af wat ze met die foto's van jullie doen... zouden ze die trots in een album plakken of boven hun bed hangen?

    Eng idee he? hihi!

  • 14 Oktober 2011 - 17:13

    Sharon:

    Hee Suusje, wat klinkt dat leuk allemaal! Grappig dat de Chinezen zo naar jullie opkijken haha. Lijkt me super gaaf om die tempels allemaal te zien, en het Chinese circus. Super gaaf, nog heel veel plezier en succes!

    Groetjes Sharon

  • 15 Oktober 2011 - 02:36

    Justin:

    Zo te zien is het leuk daar, mooie omgeving enzo. Net zo als die trouwmarkt haha ook al zo bijzonder daar in China!

    Groetjes

  • 15 Oktober 2011 - 10:44

    Lisette En Job:

    Hoiiiiii Suus!!

    Wat ontzettend gaaf om je avonturen weer te lezen zo!!:D Het klinkt alsof je het onwijs naar je zin hebt in China!
    En wat een mooie foto's weer! Super!
    Tot mailens/smsens/lezens!!

    Heeeeel veel liefs en een dikke knuffel van ons!

  • 17 Oktober 2011 - 07:44

    Wim,:

    Hoi Suus,

    Wat een mooi verhaal weer Suus, en wat een indrukken krijgen jullie te verwerken.
    Mooie foto's, mooi verhaal, helemaal tof ga zo door heel veel plezier.

    XXXXX

  • 17 Oktober 2011 - 11:48

    Janine:

    Hey lieffie!! Sorry voor mijn late reactie, er heerst niet alleen studie ontwijkend gedrag hier.. Maar wat super gaaf allemaal, ik wordt gigantisch jaloers want het is hier heeel erg koud onderhand en vooral heel erg zoals anders :p Je ziet er echt super goed uit op de foto's, dus volgens mij zit je helemaal in je vel daar!! Maar je moet wel thuis komen hoorrrr.. Heb vorige week alweer een verhaal gehoord over een jongen op wereldreis die verliefd is geworden in Australië en niet meer naar huis komt. Dat is niet de bedoeling hoor! Heb je ondertussen al een flinke Chinees gevonden om mee te nemen naar huis? Ik mis je wel hier joh! In Twello is het lang niet zo gezellig, maarja dat terzijde :P Vind het fijn om te lezen dat je super enthousiast bent en dat je jezelf overal zo goed weet te redden. De 20e is alweer over een paar dagen, maar nog tijd zat om vanalles te ondernemen in Xi'an!
    Oh en trouwens ik heb je een paar uur geleden gesmst, dan weet je dat die van mij was hihihihi..

    Pas goed op jezelf lieffie en tot skypes!

    Kusjes mij

    loveyou xxx

  • 17 Oktober 2011 - 11:51

    Janine:

    Oh en trouwens je bent echt awesome populair, voor het geval dat je dat nog niet gezien had. Je pagina is al 7857 x bekeken hihiihi.. Niet alleen chinezen vinden je interessant!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 39314

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 28 Januari 2012

Mijn wereldreis

Landen bezocht: