Verdere avonturen van Suus in China - Reisverslag uit Peking, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu Verdere avonturen van Suus in China - Reisverslag uit Peking, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

Verdere avonturen van Suus in China

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Oktober 2011 | China, Peking

Ondertussen zitten we al bijna twee dagen in Beijing, the place to be in China?!!

Xi'an was erg leuk! Natuurlijk met als hoogte punt het Terracotta leger. Ook het fietsen over de stadsmuur was een groot succes! Heerlijk om weer eens wat anders met de beentjes te doen dan lopen! Ik wist zelfs nog hoe ik moest fietsen joh.. Wat ook erg bijzonder was aan de fietstocht, was dat ten eerste het heel rustig was - je bent eigenlijk nooit alleen in China - en ten tweede dat de gebouwen binnen de muur veel lager waren dan de gebouwen buiten de muur. De regels binnen de muur zijn anders en dit zorgt ervoor dat de gebouwen uit de grond schieten buiten de muur! Nou, samen met een Chinees achtergrond muziekje hebben Cas en ik dus heerlijk gefietst.

Cas schreef al dat we naar Hua Shan mountain zijn geweest, voor mij waren die trappen toch teveel gevraagd inderdaad;) Na 625 treden (ja, ik heb ze op de terugweg geteld) heb ik het voor gezien gehouden en ben ik lekker in de rij gaan staan om met de trolley omhoog te gaan! Maar de bergen waren ontzettend mooi, heel erg indrukwekkend! Ook heb ik nog een uurtje bij een watervalletje gelegen en ik had het zelfs zo goed voor elkaar dat er echt helemaal niemand om me heen was, voor het eerst in 1,5 maand HELEMAAL ALLEEN!! Heerlijk!

En nu in Beijing, een grote stad met veel verkeer, veel smog en weinig zon. We zitten weer in een prima hostel, de subway is weer erg makkelijk en de mensen hier blijven vriendelijk. Natuurlijk gaan we de komende dagen de standaard dingen bezoeken: de verboden stad, plein van de hemelse vrede, de muur, summer palace). Maar vandaag ben ik naar Tian'anmen square geweest, een groot plein in het centrum van Beijing en voor de verboden stad. Op één of andere manier kwam ik in een hele leuke bazaar terecht en heb ik gedaan waar ik goed in ben, langs en door winkeltjes struinen. Ik heb een beetje onderhandeld met een vrouwtje over een speciaal Chinees fluitje en heb voor 35 Yuan er één gekocht. Daarna ben ik nog naar Beihai park geweest, waar het meer veel groter was dan ik had verwacht - een rondje eromheen zat er dus niet in. Maar het was wel weer erg leuk! En nog weer naar een freemarket, blijft leuk om te zien al die kleine winkeltjes met alleen maar troep-namaak-spul.

En toen kwam ik erachter dat mijn mobiel officieel gecrashed is.. FEEST.. In China een nieuwe mobiel regelen, echt iets waar ik naar uit zat te kijken! Dus ik naar een telefoonwinkel (ik dacht, ik ga naar een echte en koop geen I-phone op de free-market). Hmm.. 'Do you speak English'?? NONO.. O, praktisch.. hoe gaan we er dan uitkomen? Nou, mobile broke.. I want new!! En dan heb ik ook nog eisen: een wereldwijd netwerk - liefst dezelfde lader als dat ik nu heb (zodat ik de NL'e kan gebruiken) - mijn eigen sim kaart moet erin kunnen. Oké, een hele uitdaging en na wat zinloos engels geratel en wijzen en weet ik veel dacht hij dat ik alleen maar een lader wou.. NEENEENEE.. Shit.. Ik heb nog wat nutteloos gemompeld en toen heb ik het opgegeven. Ik ga wel naar het hostel en vraag daar of ze het voor me opschrijven in het Chinees ofzo. Nou, toen ik daar uiteindelijk aankwam zei Jake (LANG LEVE JAKE!! - is zijn Engelse naam, zeker niet zijn Chinese haha) : je moet het niet in de winkel doen, dan weet je zeker dat ze je niet de juiste prijs laten betalen. Ik zal er wel één voor je bestellen over internet! Dus nu heb ik hem mijn laatste geld toevertrouwd en komt als het goed is morgen of overmorgen mijn mobiel. En dan moet je je even bedenken dat het morgen zondag is, dus dat ze gewoon bezorgen op zondag.. Handig he? Hardwerkende Chinezen?

O ja, iemand vroeg in een reactie naar het eten in China. Het eten is erúg lekker! Voor iemand die niet van rijst houdt (ik dus) eet ik toch bijzonder veel rijst de laatste tijd.. Enn.... ik vind het nog lekker ook! Ze eten of rijst of noodles en het is gewoon hartstikke lekker. Maar zoals Linda voor mijn reis al aangaf: soms ben je gewoon blij dat er een grote M in het gezichtsveld komt, iets wat je kent! En ach, van rijst kan ik alleen maar afvallen dan de Mac ook wel wat vaker! (hihi)
Wat ik minder lekker vind is noodles voor het ontbijt. Dat doen ze hier namelijk ook. Nou, alleen de geur al dan staat mijn maag op de kop. In de trein gaat 's ochtends iedereen aan de noodles en stinkt de hele trein ervan, feestje.. Maar ach, de Chinezen doen wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben zoals: spugen, smakken, plassende/poepende kinderen op straat).

En dat was het wel weer voor nu. Oogjes toe ;)

  • 22 Oktober 2011 - 10:20

    Ton:

    Wow, weer allerlei fantastisch dingen meegemaakt.. moest even snel reageren want dan ben ik de eerste :-)
    Later meer.. en we hebben deze week al geskyped. Waar echter dan de meeste tijd in gaat zitten is: "hoor je me wel?, de verbinding valt weer weg denk ik?" .. DIKKE KUSSSSSSSS

  • 22 Oktober 2011 - 10:56

    MT:

    En ik dan de tweede reactie.. Wow.. Haha..
    Je doet zoveel mooie en bijzondere dingen in zo'n korte tijd dat het maar goed is dat je een blog bijhoudt. Dan kun je dat nog eens teruglezen en opnieuw genieten als je weer thuis bent. Ik gun je deze fantastische trip heel erg, maar ik mis je hier in huis wel hoor.. Ook daar dient de blog dan weer voor (en het skypen) .. je bent er dan toch weer een beetje bij (of ik bij jou eigenlijk).

    Dikke kus, MT

  • 22 Oktober 2011 - 11:09

    Daantje:

    heej Suus, wat gaaf allemaal!
    Fijn dat je erg geniet van alles, in al die drukte, zonder even tijd voor jezelf en alleen... gelukkig kom je dan een waterval tegen waar niemand is...
    Leuke foto's staan er weer bij!
    Heel veel plezier in bejing en succes met je mobieltjes en skype!!

  • 22 Oktober 2011 - 12:08

    Lisette:

    Jeeej en daar was je dan weer met een reisverslag, ik wordt elke helemaal blij als ik zo'n mail in m'n mailbox zie staan:D Wat een leuk verhaal weer!! Echt super en wat fijn dat Jake je zo heeft geholpen met je nieuwe telefoon! Hopelijk blijft die het dan gewoon in ieder geval de rest van je reis doen;)
    Super veel plezier maar weer en ik kijk weer uit naar je volgende verslag:)

    Dikke kus!

  • 22 Oktober 2011 - 12:27

    Janine:

    Hey lieffie!! Wat een leuk verhaal, vooral dat stuk over het mobieltje hahahaha.. Denk je het eindelijk voor mekaar te hebben, komt hij aan met een lader ge-ni-aal! Stiekem stond je gewoon in een lader-winkel en begreep hij je daarom niet. Vind het wel echt raar dat daar gewoon geen woord engels gecommuniceerd wordt, van zo'n land had ik toch anders verwacht. Ik moet het zelf nog meemaken denk ik :p Het skypen was gister ook weer errug gezellig, zoals te zien op de printscreens haha! En op de foto's heb je toch maar even je sokken uit gedaan en alleen je sandalen aan?:p Wat een lief berichtje hè van MT, ik mis je hier thuis ook! En lekker tegen je aan kletsen, zoals zussen dat doen .. Ben wel blij dat we er nu elke keer beeldmateriaal bij krijgen! Dees is ondertussen aan het opzoeken wat die zogenaamde 'standaard dingen' zijn, een beetje beeldmateriaal van de verboden stad is errug gaaf! Nou tot mails, sms (als het goed komt met je telefoon), skypes en waarbenjij.nu's ... hihiihih

    Loveyou!! xoxoxo

  • 22 Oktober 2011 - 12:30

    Suzanne:

    Ha Suus!

    Klinkt als wonderland. Je bent al op zoveel plekken geweest waar we allemaal wel eens naar toe zouden willen! Leuk dat je zo actief blijft bloggen. Dan krijgen we alles mooi mee! Lekkerrrr noodles!

    kus!

  • 22 Oktober 2011 - 14:32

    Bets:

    Hé Suus......Ja, ik moet vandaag dan maar achter aansluiten...haha...Ik had High Tea in Markelo (was ook leuk hoor).Je loopt daar nog steeds in je hemdje en wij halen al weer de winterjas uit de kast, wat een verschil. Geniet ook van Beijing, ondanks de smog (want ik weet dat je daar niet vrolijk van wordt)Een vrolijk muziekje wil ook wel eens helpen.

    Kussssss


  • 22 Oktober 2011 - 14:44

    Wim,:

    Nou daar kom ik weer aankakken, ik sluit weer achter aan.
    He, die Jake kun je die niet als optie bij dat telefoontje nemen.
    Meid het is weer een prachtig verhaal om te lezen en erg mooie foto's, de collega's bij mij op het werk vinden de verhalen erg mooi en vragen regelmatig of ik nog nieuws heb.

    XXXXX

  • 24 Oktober 2011 - 07:23

    Carlijn:

    Hallo daar!

    Zo te horen vermaak je je daar prima! Wat een gave verhalen allemaal zeg...
    Ik had stiekem al wat avonturen op de site van Cas gelezen, ik was te nieuwsgierig.
    Heb je je telefoon gisteren gekregen? Of bezorgen ze toch niet op zondag?
    Janine vertelde al dat jullie afgelopen weekend hadden geskyped, echt super leuk dat dat kan!
    Eigenlijk heb ik nu niks meer te vertellen, maar ik wou je even laten weten dat ik je op de voet volg haha ;-).

    Ik hoop dat je nog een hele leuke tijd hebt in China, en ben alweer benieuwd naar het volgende reisverslag!

    Groetjes Carlijn

  • 24 Oktober 2011 - 11:08

    Sharon:

    Heey Suusje,

    Haha super leuk om je verhaal weer te lezen! Wat een geweldige tijd zal je daar hebben. Ik hoop dat je je telefoon snel ontvangt, wat een gedoe. Ik zie het al voor me hoe je in die winkel stond haha.
    Ik word door Janine goed op de hoogte gehouden van al je avonturen over de hele wereld, maar het is natuurlijk leuker om het zo te lezen en foto's te zien, dus ben benieuwd naar je volgende blog! Hopelijk kan je snel weer skypen met het thuisfront!
    Have fun!!!

    Groetjes Sharon

  • 24 Oktober 2011 - 15:43

    Riet:

    Hoi Suus, wat leuk om te lezen dat je allemaal dingen doet/ziet die ik in mei ook gedaan/gezien heb. Als je terug bent dan kunnen we daar uitgebreid over kletsen en foto's vergelijken.
    Ik ga vanavond bij huize Toon eten en ik mis je elke keer dat ik daar ben. We halen de schade wel in volgend jaar!

  • 25 Oktober 2011 - 09:01

    Marijn:

    Zo te lezen was je wel ff toe aan een uurtje eenzaamheid !! En dat bij een watervalletje, heerlijk!
    Ik vind het stoer van je dat je uberhaupt hebt gedurfd om een winkel in te gaan en dan ook nog eens iets technisch zien te regelen.. dat had ik al niet gedaan haha! Goed bezig Suus! Maar fijn dat er een Jake bestaat ;)

    Hou je trouwens een dagboek bij voor jezelf? Of schrijf je op waar je bent geweest? Want je moet echt wel een reisgids voor mij kunnen samenstellen als ik naar China wil hoor :) klinkt allemaal zo gaaf wat je doet, maar het is ook zoooveel! BIjna niet te onthouden!

    Veel plezierrr en eetsmakelijk met je rijst en noodles ;)

  • 25 Oktober 2011 - 10:10

    Renske:

    hey suus!

    leuk om je verhalen weer te lezen!
    Ik heb iets gevonden op internet... zodat je snel chinees leert:
    That's not right = Sum Thing Wong
    Small Horse = Tai Ni Po Ni
    Great = Fa Kin Su Pah
    (wel hardop voorlezen he;)!)
    Er zijn nog wel meer voorbeeldjes, maar misschien red je 't al wel met deze:D!

    Heel veel plezier nog

    x renske

  • 26 Oktober 2011 - 11:04

    Mariska:

    Heej Susa. Leuk om te lezen allemaal! Ik liep achter en ben er even mee zoet geweest. Ga zo alle foto's bekijken. Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 39315

Voorgaande reizen:

08 September 2011 - 28 Januari 2012

Mijn wereldreis

Landen bezocht: