De laatste update vanuit Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu De laatste update vanuit Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

De laatste update vanuit Beijing

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

31 Oktober 2011 | China, Peking

Morgen is het zover, India is aan de beurt. Mijn spullen liggen allemaal bij elkaar en ik zit nu in het hostel een soort van route te bedenken voor the crazy land of India. Vandaag geen plannen meer voor China, het is wel goed zo. En dat is de strekking van de laatste paar dagen eigenlijk wel. Of zoals een Engelse jongen laatst zei: op het moment dat je door het zomerpaleis loopt en denkt: o, nog een pagode, nog een boeddha, nog meer geschilderde gebouwen, ik wil wel terug naar het hostel - dan wordt het tijd om te vertrekken. Neemt natuurlijk niet weg dat, als ik hier weer zou komen, ik weer zou denken: O MOOI - de tuinen, de Boeddha's, de gewoontes, alles. Maar voor nu is het genoeg.

De laatste paar dagen hebben we nog wel een aantal leuke dingen gedaan! Woensdag hadden we een feestje van het hostel omdat deze drie jaar bestond. Het was super gezellig! Met een gratis buffet, bier voor de helft van de prijs en een eigenaar die de smaak helemaal te pakken had, was de avond compleet! En om 12 uur hadden we ook nog taart omdat Frans jarig was. Leuk leuk leuk. De volgende dag zijn we naar de Tempel van de Hemel geweest - iets anders dan andere tempels omdat hier de strekking was dat de keizer voor een goede oogst moest zorgen bij Boeddha. 's avonds hebben we SCHORPIOENEN gegeten! hahaha wat een feest was dat! Je moet je een steeg voorstellen met allemaal etenswaren, maar dan geen patat en frikadellen maar kikkers, kuikens, slangen, hagedissen, kakkerlakken (echt enorm), sprinkhanen, kleine eendjes - je kunt je afvragen of Chinezen dit serieus eten of dat dit toeristen vermaak is. De grote schorpioenen zagen er echt angstaanjagend uit en die hebben we dus ook niet geprobeerd. De kleine wel, deze waren op een stokje geplakt en leefden nog dus ze spartelden wild met hun pootjes. Toen we zeiden dat we er wel één wilden, gooit hij hem zo in een frituurpan!!! We wisten niet wat ons overkwam haha. Ach, het smaakt nergens naar, ja, naar frituurvet. Dus dat avontuur hebben we ook overleefd! Daarna zijn we naar Hooters geweest, hoe Amerikaans;).

Zaterdag zijn we dan eindelijk naar de muur geweest! Een minder toeristisch deel (al was het nog best druk). Dat was wel heel erg bijzonder om te zien. Ik kan me dan zo moeilijk voorstellen dat dit ECHT DE MUUR is. In combinatie met de bomen in herfstkleuren was het een schitterend gezicht! De muur had een hoop trappen omhoog en omlaag dus die oefening hebben we ook weer gehad. De laatste trap die we op moesten was zelfs zo dat de treden zo hoog waren als mijn kuiten, dus klimmen geblazen! Ook konden we daar een oud deel van de muur zien, overwoekerd met bomen, mooi joh! En daarna moesten we weer naar beneden naar de voet van de berg en dat kon via een rodelbaan! LEUKKK Het duurde wel 10 minuten ofzo, dus een hele lange baan - jammer van de file voor me, anders was ik veel harder gegaan maar het was wel erg geslaagd! (ja, hij was leuker dan die in Duinrell haha)

En gisteren hebben we het zomerpaleis gezien, daar kun je eeuwig blijven ronddwalen. Een paleis is niet alleen een huis hier, maar een heel gebied. Met een enorm meer en een enorme berg en ontzettend veel kleine prieeltjes en huisjes (allemaal natuurlijk in Chinese stijl). Cas en ik waren nog even helemaal alleen toen we bij de Pagode daar waren. Dat is en blijft bijzonder. 's avonds zijn we naar een Chinese opera geweest. Meer lachwekkend dan romantisch of spannend! Ze hadden Engelse 'ondertiteling' en dus konden we volgen waar het over ging. Mooie kostuums en de verhalen gingen over de standaard dingen: liefde en vechten.

Nog even een conclusie van China?
De verschillen zijn zo groot met ons land dat het leuk blijft om er rond te lopen.
Fietsende mensen op de snelweg, het drogen van maïs langs de straat (er was zelfs een straat helemaal afgezet en dat lag vol met maïskolven), het spugen en roggelen, de plassende kinderen, de drukke metro, de overvolle bussen, het fietsen door de stad, de aandacht omdat je een westerse bent, zwaar bewapende politieagenten die uit een busje springen en vrolijk: HALLOO zeggen (woow, dat gebeurt echt niet in NL, daar kijken de politie-agenten altijd serieus), de manier van gebouwen maken hier (ARBO wet? wat is dat?), de wapening die aan elkaar gemaakt wordt met een ijzerdraadje (ik moest meteen weer denken aan mijn afstudeerplek bij VMI), het eten dat de mensen hier naar binnen werken (Chinezen eten ALTIJD).....

Dag China!

• 31 Oktober 2011 - 06:30

Bets:

Ha Suus...
    Ik dacht dat kan nog net even voor de werkweek weer begint. En warempel..het laatste nieuws uit China. Het was prachtig en het is goed zo.
    Alvast een hele goeie reis gewenst voor morgen. We spreken elkaar gauw.

Kusssss

• 31 Oktober 2011 - 07:33

Riet:

Hoi Suus, wat leuk dat je nu de muur ook echt beklommen hebt. Ik heb een boek met hele mooie foto's van de muur meegenomen afgelopen mei. Dat kunnen we dan mooi samen bekijken.
    Goede reis gewenst alvast voor morgen en ik hoop dat India aan je verwachtingen zal voldoen.

• 31 Oktober 2011 - 07:37

Daniella:

geweldige gebeurtenissen weer gehad de laatste dagen daar, heel erg veel plezier onderweg naar india en daar weer opnieuw beginnen met genieten ontdekken en verbazingwekkend je mond open laten vallen :D

• 31 Oktober 2011 - 08:44

Carlijn:

Hee hallo!!

Het laatste verslag alweer uit China... Wat een super gave dingen heb je daar allemaal gezien en gedaan zeg... Dat schorpioenen eten had ik denk ik overgeslagen hoor... Ziet er niet echt lekker uit haha!
    En morgen op naar India.. Spannend!!

Wist je trouwens dat je ondertussen al 10514 keer bekeken bent?!! Veeeeeeeel!
    Ik wens jullie een hele goeie reis morgen, en op naar de volgende avonturen!

Liefs Carlijn

• 31 Oktober 2011 - 08:51

Jojo:

Wauw meid wat een belevenissen weer! Heel stiekum zijn er héél véél mensen stik jaloers! (niet op het eten van schorpioenen)Ben wel heel benieuwd hoe ze dat doen die engelse ondertiteling bij de voorstelling. cassettebandje?? ;-)
    Rust vandaag maar lekker uit en voor morgen een hele goede, veilige reis! xx jojo gerard

• 31 Oktober 2011 - 09:46

Marijn:

Wauw, een mooie afsluiting van het hoofdstuk 'China' in je reisboek! :) Mooi gedaan, leuk beschreven!
    Goeie reis naar India! Kijk uit naar vliegende koeien als je in het vliegtuig zit (ze zijn immers heilig, dus waarom zouden ze niet vliegen?)
    Tot lezens !!

XXX

• 31 Oktober 2011 - 10:29

Wim,:

Hoi Suus,

Nou meid dat was China, wat een geweldige foto's en verhalen heeft dat opgeleverd.
    Rust maar lekker even uit en alvast een goede reis en op naar de volgende avonturen.

XXXXX

• 31 Oktober 2011 - 13:22

Cilla:

Lieve Suus!!
    Je schrijft echt leuk! Leuk om je verhalen te lezen! MIJNGOD dat je die schorpioen durfde te eten!!! Ik zou denk ik van te voren al over mn nek gaan haha! Ontzettend veel plezier in India!! Lijkt me een heel mooi land dus kijk uit naar je verhalen en foto's!!! Dikke kus!

• 31 Oktober 2011 - 17:52

Joyce:

Vet jaloersmakend je verhaal, weer helemaal leuk geschreven!!

Veel plezier in India :D

• 01 November 2011 - 18:53

Manon Voskamp:

Suus!
    Wat een verhalen weer, wat gaaf! Wat zie je veel en wat gaaf dat je de muur weer gezien hebt en nog steeds versteld staat van alle bizarre gewoonten, vooral op het gebied van eten! Wat een bikkel, dat je gewoon schorpioen zit te eten! Nu je in India bent, zal je wel weer van de ene verbazing in de andere vallen en ook wat heerlijke specialiteiten voorgeschoteld krijgen, ik ben nu al benieuwd naar alle verhalen! We missen je strakjes bij Sinterklaas wel echt, maar misschieeen doet Sinterklaas nog een ommetje langs India om een gedichtje in jou 'Postvak In' te stoppen! Als je lief ben geweest natuurlijk!

Maak er nog een onvergetelijke tijd van, geniet ervan en houd ons op de hoogte van al je Suus-stories!

Dikke kus,

Non

• 01 November 2011 - 18:57

Sharon:

Ha Suusje,

Leuk weer van je te horen! Getsiieeee respect dat jij die vieze beestjes gegeten hebt, kreeg al de kriebels toen ik het las haha!
    Super gaaf ook dat je de muur hebt gezien!
    Nou de timing is precies perfect dat je China gaat verlaten, op naar India! (Waar je nu ondertussen al bent..) Ben errug benieuwd hoe het daar is!

XX Sharon