De beruchte haat / liefde verhouding - Reisverslag uit Goa, India van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu De beruchte haat / liefde verhouding - Reisverslag uit Goa, India van Susanne Kleverwal - WaarBenJij.nu

De beruchte haat / liefde verhouding

Door: susannekleverwal

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 November 2011 | India, Goa

In koor zei een aantal jongens in China dat zij een haat liefde verhouding hebben met India. Nou, die is doorgedrongen hier hoor.

Zal ik jullie eens de minder leuke kant vertellen van wat er gebeurt als je al zo lang op reis bent? Ik was er de laatste dagen helemaal klaar mee. Ik wou geen moeite meer hoeven doen om eten te krijgen, water te drinken, je kleren schoon te maken, uberhaubt rond lopen, je weg vinden, een trein pakken, engels praten en ga zo maar door. Dit land is zo ontzettend druk, chaotisch, intensief enz. dat het hier zijn al zorgt voor vermoeiende dagplanningen. En dat zorgt er dus weer voor dat alle extra dingen op dat moment echt te veel waren. Het reizen was even niet meer leuk. En wat doe je dan? Dan sms je je moeder, die vervolgens alle hulptroepen inschakelt om je weer rustig te krijgen – dat heeft zeker geholpen.
Een Franse jongen zei echt het juiste woord: intens. Dat is het gewoon hier. Het is erg indrukwekkend allemaal wat je ziet, hoort, voelt, proeft, beleeft. De zintuigen staan op scherp.
Misschien klinkt dit stom voor jullie daar, maar wij zijn toe aan een vakantie. Dus dat gaan we ook doen. Gisteren zijn we aangekomen in Goa (Madgoan) na twee opeenvolgende treinreizen van 27 en 12 uur. Hier zijn palmbomen, bomen, vogels, natuur, minder verkeer, minder mensen, vriendelijke mensen, geen drukte, plekjes waar het daadwerkelijk rustig is en je alleen kunt zijn – kortom: echt wat wij op het moment nodig hebben.
Toen we bij het hostel aangekomen waren, hebben we de tassen neergegooid en zijn naar het strand gegaan. Daar hebben we gezwommen, in de zon gelegen en met onze nieuwe vriend gepraat – een Indiër die ons al tot zijn beste vrienden heeft gebombardeerd. Ook vandaag hebben we deze planning gevolgd. En vannacht moeten we er al weer vroeg uit want dan gaan we door naar Hampi.

Over Varanasi heb ik verder niet zo heel veel te vertellen (dat is de plaats waar we hiervoor waren). Het ritueel verbranden van lijken aan de waterkant was bizar om te zien. En jammer jammer, wij kregen nog weer problemen omdat we er foto’s van gemaakt hadden, terwijl we er ons helemaal niet bewust van waren dat dit de heilige plek was. Heeft ons weer een klauw geld gekost. De drukte daar was wederom niks aan, de Ganges was wel erg mooi, vooral toen we een rustig restaurantje gevonden hadden.

En waarom dan een haat / liefde verhouding?

Liefde
De landschappen hier zijn ontzettend mooi, ondertussen hebben we al zo'n 50 uur in de trein gezeten en wat je daar allemaal vanuit de deuropening kunt bekijken is ongelofelijk! (ja, de deur kan onderweg gewoon open dus kunnen we mooie foto's maken:D). De mensen zijn vriendelijk (of in ieder geval diegene die je niet willen belazeren), de cultuur is erg bijzonder, het prikkelt de zintuigen ook op een positieve manier

Haat
Wat zijn hier veel mensen zeg, het is smerig/ranzig/goor, de straten zijn veel te druk, je zintuigen worden ook op een negatieve manier geprikkeld;)

Nu gaan we rustig verder naar Hampi, hopelijk is het zuiden minder stressvol dan het noorden van India!

We zullen zien! En hopelijk is het waar wat ze zeggen: als je in India kunt reizen, dan kan je dat overal!

• 17 November 2011 - 14:16

Riet:

Hallo Suus, wat een verhaal weer. Heel anders dan de andere landen. Zet hem op. Vond het leuk je even te zien op skype

• 17 November 2011 - 14:22

Joke:

Hoi Suus en Cas

Ik gun jullie nog wel twee weken op Goa! Hoop van harte dat Hampi ook wel een beeje rustig is!

• 17 November 2011 - 14:23

Angelique:

He Suusjee ..
    Wat een verhaal zeg! Nou ik snap het wel, even toe aan vakantie ;) ..
    Zoveel indrukken, dan mag je best is tot rust komen.
    En komen jullie nu dan ook echt een beetje tot rust, om weer verder te reizen door India?

xxx

• 17 November 2011 - 14:31

Dees:

die foto van verbrand ritueel he, is dat die foto die je zoveel geld heeft gekost ? :p

ik ga je nu weer mailen! xxx

• 17 November 2011 - 17:22

Manon Voskamp:

Lieve Suus,

Goed verhaal, lekker helder! Goed dat je nu even lekker vakantie kunt gaan houden tussen de palmen en in alle rust! Hier is het ondertussen verschrik-ku-luk KOUD; het vriest, de dagen zijn kort en de palmen hebben hun bladeren verloren! Maar er een toptijd van en geniet er maar lekker van!

Dikke kus,

Non

P.S. Nog maar 72 daagjes!!! Jeej!

• 17 November 2011 - 18:04

Marijn:

Heyy lieverd!

Wij hebben behoorlijk inlevingsvermogen hier hoor ;) dus niks wat je schrijft klinkt gek! Je bent eigenlijk nog maar zo kort onderweg en je hebt al zoooo veel gezien en gedaan, dat het niet meer dan logisch is dat het je even te veel wordt!!! Geniet daarom even lekker van de 'rust' !!! en doe vooral niks waar je geen zin in hebt!! Het is jouw reis en het moet leuk blijven ;) maar dat komt helemaal goed!!!

Dikke knuffel en kus!!

• 17 November 2011 - 18:24

Bets:

Hé lieve Suus,

Fijn dat de rust weer een beetje is weer gekeerd. Je zegt het maar als je die 2 lieve vaders weer wilt lenen. Regel ik voor je...haha...

Leuk toch..even een vakantie inlassen...zon, zee, strand en verbrand. E- reader erbij, wie doet je wat!!!

Kusss

• 17 November 2011 - 18:47

Lisette:

Heey lekkerding!!

Ben erg blij te lezen dat je weer wat rust hebt gevonden, aan het strand maar ook in jezelf! Dat strand was maar al te welkom!!:) Hopelijk heb je lekker kunnen genieten van de zee en mooie zonsondergangen!!
    Hopelijk is het daar in het zuiden ook wat rustiger en kun je toch nog genieten van het bijzondere India.

Come on miss positivo!!!! You can do this!!!:D
    't Komt goed schatje;)

Heeeeele dikke knuffel en kus!

• 17 November 2011 - 22:05

Henk :

(Cas weet wel wie ik ben) India was een cultuurschok; we hebben daarna nooit meer zulke intensieve - in alle opzichten - reiservaringen gehad. Uiteindelijk wordt het vast een onvergetelijke bestemming. Ik wens jullie van harte dat jullie ook nog veel moois zien - misschien wel door de ellende heen.

• 18 November 2011 - 05:03

Justin:

Ja je moet daar maar eens zien hoe je aan de overkant van de straat komt haha. Nou das dan jammer dat je dan weer geld moet betalen voor die foto!

Groetjes

• 18 November 2011 - 11:03

Elza En Fam.:

He, doe je een beetje rustig aan daar. En ga niet over lijken als je foto's wilt maken he, dat kost je zoveel geld. Geniet nog lekker van je welverdiende reis, niet alle ellende die je ziet meenemen. Groetjes,
    Elza

• 18 November 2011 - 15:26

Wim:

Hoi Suus,

Geniet maar lekker even van de rust. even geen gedoe, even geen hijgende Indieërs om je heen, even helemaal niks. Nouja palmbomen, strand, e-reader, een lekker drankje wie doet je wat. Geniet er met volle teugen van, dan kun je er straks weer tegenaan.

Dikke kus.

• 18 November 2011 - 16:27

Ton:

Heyyyy kanjer,

Deze week hebben we elkaar uitgebreid aan de telefoon gehad, de week met allerlei trammelant vandien doorgesproken. Ben blij dat je weer blij kan worden van palmbomen en zee en strand.. Op naar het volgende avontuur (om in Pippi Langkous-termen te praten).. blijf genieten want daar is het uiteindelijk om begonnen.

DIKKE DIKSTE KUSSSSS,
    ook van Marie-Thérèse